oben links oben rechts
left border
Strona Główna ˇ KontaktPaździernik 27 2020 23:42:06
Nawigacja
Strona Główna
Dziennik elektroniczny
Szukaj
Historia Szkoły
Historia Wyszyny
Samorząd Szkolny
Sukcesy uczniów
Nauczyciele
Obsługa
Rada Rodziców
Innowacje
Rozkład dzwonków
Dyżur nauczycielski do dyspozycji rodzica
Biblioteka
Świetlica
Programy profilaktyczne
Plan lekcji na rok szkolny 2017/2018
Kalendarz roku szkolnego 2017/2018
Zajęcia dodatkowe
Wydarzenia sportowe
Spotkania z muzyką
Wyszyńska Dziesiątka
Projekt - "Dzieciństwo bez próchnicy"
Program edukacyjny „Zdrowe - nietrudne”
Projekt - Szkoła Kreatywnych Umysłów
"Klucz do efektywnego nauczania - ja i mój uczeń pracujemy aktywnie" - program edukacyjny
Projekt - "Z językiem polskim za pan brat"
Projekt - "Dobre maniery"
Projekt unijny - "Akademia Równych Szans".
Projekt matematyczny "Jak polubić matematykę"
Reforma Edukacji - Dobra Szkoła
Online
Gości Online: 1
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanch Uzytkowników: 2
Najnowszy Użytkownik: ewa
BIP
Image and video hosting by TinyPic
Szkoła Kreatywnych Umysłów
Akademia Równych Szans
"Klucz do efektywnego nauczania - ja i mój uczeń pracujemy aktywnie" - program edukacyjny z wykorzystaniem elementów tutoringu i neurodydaktyki.
"Klucz do efektywnego nauczania - ja i mój uczeń pracujemy aktywnie" - program edukacyjny z wykorzystaniem elementów tutoringu i neurodydaktyki.


,,Jeżeli nauczyciel chce nauczyć Johna matematyki, to musi znać matematykę i Johna”
ks. prof. Janusz Tarnowski



Cele główne:
dla nauczyciela
1. Wspieranie podopiecznego w odkrywaniu i rozwijaniu zdolności,
2. Wypracowanie własnego stylu zdobywania wiedzy,
3. Budowanie osobistej ścieżki rozwoju.
dla ucznia
1. ukończenie szkoły z perspektywą „patrzenia do przodu” (ścieżka kariery życiowej)
2. pomoc w dorastaniu, dojrzewaniu (budowaniu systemu wartości, podejmowaniu decyzji i braniu za nie odpowiedzialności)
3. przejmowanie odpowiedzialności za własną naukę
4. budowanie pozytywnych relacji interpersonalnych w szkole i poza nią

Przewidywane osiągnięcia uczniów
• potrafią wyszukać cechy odróżniające siebie od pozostałych uczestników,
• znają swoje mocne strony,
• wierzą we własne możliwości i je wykorzystują,
• częściej podejmują aktywność zadaniową,
• rozumieją sens uczenia się,
• starają się przestrzegać norm społecznych/ moralnych,
• pokojowo rozwiązują konflikty,
• poznają różne sposoby rozwiązywania sytuacji problemowych,
• potrafią wymienić zasady uczenia się,
• umieją wskazać, co sprzyja efektywnemu uczeniu się,
• potrafią poznane zasady wprowadzić w życie,
• tworzenie więzi pełnej zaufania, która ma sprzyjać rozwojowi naukowemu, osobistemu i społecznemu ucznia
• znają ćwiczenia na koncentrację uwagi

Przewidywane osiągnięcia nauczycieli
• rozwój kompetencji w zakresie metodyki nauczania przedmiotu,
• odświeżenie dotychczasowych i poznanie nowych umiejętności w zakresie metod i technik pracy na lekcji,
• poprawienie relacji z uczniami,
• rozwinięcie współpracy w zespole uczniowskim,
• poczucie odciążenia od konieczności ciągłego „dawania i służenia innym”:
– poprzez przekazanie uczniom większej odpowiedzialności
– poprzez działanie uczniów jako pomocników i doradców dla innych
– poprzez bardziej produktywną pracę na spotkaniach rady pedagogicznej
• doprowadzenie do zmian w całej szkole:
– w programach nauczania
– w aranżacji wnętrz klasowych
– w ocenianiu pracy ucznia
– w organizacji wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli
– w planowaniu własnego rozwoju zawodowego
– w komunikacji w radzie pedagogicznej
• wzmocnienie pozycji szkoły w środowisku:
– poprzez pokazanie, że szkoła szuka innowacyjnych pomysłów na wspieranie rozwoju ucznia
– że nauczycielom zależy na podnoszeniu jakości swojej pracy

Czas realizacji
wrzesień - czerwiec

Formy działania
zespołowa, indywidualna
• Rozmowy (znajdowanie wspólnego języka)
• Nieformalne spotkania (rozmowy pomiędzy zajęciami, spotkania poza szkołą)

Przewodnik metodyczny do projektu

Neurodydaktyka
„Ruch jest drzwiami do uczenia się" [Paul E. Dennison]

Ruch korzystnie wpływa na uczenie się - pobudza układ nerwowy; powoduje wzrost komórek nerwowych i zwiększa liczbę połączeń neurologicznych w mózg.
Doskonałą metodą, która wykorzystuje ten fakt jest kinezjologia edukacyjna. Twórcą kinezjologii edukacyjnej jest doktor pedagogiki Paul Dennison, który odkrył, że ruch ma wpływ nie tylko na rozwój fizyczny, ale tez na opanowanie języka i uczenie się.
Ćwiczenia z kinezjologii edukacyjnej ułatwiają koncentrację, rozwijają twórcze myślenie, wzmacniają poczucie własnej wartości i samo rozumienie. Umożliwiają łatwiejsze uczenie się, poprawiają możliwości zapamiętywania i rozumienia, polepszają zdolności organizacyjne, matematyczne oraz mówienie i pisanie.
Ćwiczenia z kinezjologii edukacyjnej nazywamy często „gimnastyką mózgu". Wszak nasz mózg można, a nawet należy ćwiczyć. Rene Descartes napisał: "Nie wystarczy tylko posiadać dobry umysł. Najważniejsze jest, by go dobrze używać".
Gimnastyka mózgu powoduje, że aktywizujemy obydwie półkule mózgowe, dzięki czemu mózg działa całościowo, holistycznie, a to z kolei wpływa na szybkość uczenia się. Ćwiczenia te angażują również skoordynowane ruchy oczu, uszu, rąk, pleców i dają łatwość czytania, pisania, twórczego myślenia i rozumienia. Ćwiczenia gimnastyki mózgu:
- pobudzają określone funkcje mózgu analizy, przyczynowo - skutkowego myślenia i kontroli oraz obrazów i spontaniczności,
- powodują rozluźnienie tylnych części mózgu,
- aktywizują nerwową transmisję,
- integrują wszystkie funkcje i strategie mózgu,
- ułatwiają percepcję i obróbkę informacji,
- pozytywnie wpływają na zapamiętywanie, analizę i syntezę,
- polepszają koncentrację i zorganizowanie,
- stymulują koordynację wzrokową, słuchową i czuciowo - ruchową,
- nakierowane są na rozwój umiejętności szkolnych np. szybkiego czytania, czytania ze zrozumieniem, pisowni i twórczego pisania, matematyki, a także umiejętności sportowych i innych.

Najczęściej proponowane ćwiczenia to: punkty na myślenie, ruchy naprzemienne, leniwa ósemka, pozycja Dennisona. Zwykle zaczynamy ćwiczenia od napicia się kilku łyków czystej, niegazowanej wody (woda - stanowi 70 - 80% ludzkiego organizmu; mózg zawiera jej aż 90%). Woda bierze udział we wszystkich procesach zachodzących w organizmie. Wpływa na sprawny przebieg chemicznych i elektrycznych reakcji mózgu i całego systemu nerwowego, a także poprawę koordynacji fizycznej i umysłowej. Poprawia koncentrację, łagodzi zmęczenie umysłowe, zmniejsza stres.
1. Punkty na myślenie to ćwiczenie, które ma na celu zaktywować nasz mózg do szybszego myślenia. Jak je wykonać?
Połóż jedną rękę na obojczyku, powoli zsuń kciuk i palec wskazujący w dół - napotkasz lekkie wgłębienia (dołeczki) między obojczykiem a mostkiem. Lekko masuj te wgłębienia. Drugą rękę trzymaj na pępku. Masuj punkty przez 20 - 30 sekund, a następnie zmień rękę, dzięki temu uaktywnisz obydwie półkule mózgowe. Pępka nie masujesz. W ten sposób stymulujemy przepływ krwi przez tętnicę szyjną do mózgu i utrzymuje ciśnienie krwi na właściwym poziomie. Krew tętnicza jest bardzo silnie utleniona, dzięki czemu dotleniamy nasz mózg, który zużywa nawet 30% tlenu, który dostarczamy całemu organizmowi (stąd mózg jest czasami nazywany tlenożercą). Równocześnie uaktywniamy układ przedsionkowy, dzięki czemu mózg staje się bardziej uczulony na przychodzące z zewnątrz informacje. Możesz równocześnie oczyma rysować „motylki" - wyobraź sobie, że na ścianie usiadł olbrzymi motyl i ty oczyma obrysowujesz jego kolorowe, olbrzymie skrzydła. Uaktywnisz w ten sposób wszystkie poziomy neurologiczne i rozluźnisz mięśnie oka.

2. Ruchy naprzemienne - Wspomagają równowagę aktywacji nerwowej, aktywizują równocześnie prawą i lewą część ciała, a tym samym obie półkule mózgowe. Ćwiczenia te powodują, że wzmacnia się mielina ciała modzelowatego, dzięki czemu obie półkule szybciej się komunikują z sobą. Ruchy naprzemienne przypominają marsz w miejscu - dotykaj lewą ręką prawej nogi, a następnie prawą ręką lewej nogi.
A. Ruchy naprzemienne na siedząco • dotykaj prawą ręką nosa, w tym samym czasie lewą ręką prawego ucha i na zmianę - lewą ręką nosa, prawą ręką lewego ucha
• dotykaj dłonią przeciwległego kolana.
B. Ruchy naprzemienne na stojąco
• dotykaj prawą ręka lewego kolana i na zmianę
• dotykaj prawą ręką lewej kostki u nogi i na zmianę
• dotykaj dłonią z tyłu do przeciwległej stopy.
• wyciągaj przeciwległą rękę i nogę na boki.

3. Leniwa ósemka - ćwiczenie, która efektywnie wzmacnia zewnętrzne mięśnie oczu. Stosuj je zawsze kiedy pracujesz na komputerze; odpręża, rozluźnia oczy i ramiona. Równocześnie koordynuje układ ręka-oko, bierze udział w ustanawianiu wzorców uczenia się, pobudza wszystkie poziomy neurologiczne. Jak je zrobić? Wyciągnij przed siebie kciuk lewej ręki, lekko ją zegnij. Trzymaj głowę nieruchomo, ale luźno. Twoje oczy podążają za kciukiem, który „kreśli" na wysokości oka symbol nieskończoności - leniwą ósemkę. Ruch ręki powinien być płynny. Wykonuj to ćwiczenie wolno i świadome - 5 razy jedną ręką, 5 razy drugą i tyle samo przy złączonych rękach z kciukami tworzącymi X. Zaczynaj zawsze od lewej ręki i kieruj kciuk zawsze w lewo - w ten sposób pobudzisz pamięć. Pamiętaj, żeby pracowały tylko oczy, nie głowa.

4. Pozycja Dennisona - ćwiczenie to aktywuje czuciowe i ruchowe obszary kory mózgowej, integruje układ limbiczny z płatami czołowymi. Zmniejsza produkcję adrenaliny, obniża poziom stresu, przyczynia się do lepszej koncentracji, skupienia uwagi, a tym samym efektywniejszego uczenia się.
Usiądź wygodnie i załóż jedną stopę na drugą, krzyżując je. Następnie wyciągnij ręce przed siebie kciukami w dół. Przełóż ręce tak, żeby się skrzyżowały i przetocz zamknięte ręce na klatkę piersiową. Język połóż na podniebieniu za zębami. Możesz zamknąć oczy - koncentruj się przez 3 minuty.

5. ,,Aktywna ręka” Podnosimy do góry wyprostowaną rękę i przytulamy do ucha. Robimy łagodny wydech przez usta. Równocześnie pobudzamy mięśnie ręki odpychając nią drugą rękę w czterech kierunkach (w przód, w tył, do siebie i od siebie). Ćwiczenie rozciąga mięśnie górne klatki piersiowej. Ważne przy pisaniu i posługiwaniu się różnymi przyrządami. Poprawia koordynację wzrokowo-ruchową i wpływa na podniesienie jakości pisma. Podnosi umiejętność skupienia uwagi, koncentracji.
6. ,,Ziewanie energetyczne”
Rozluźnia cały obszar twarzy, wzmaga werbalizacji i komunikacji. Masujemy, więc staw skroniowo- żuchwowy, nabierając powietrze, doprowadzając w ten sposób do fizjologicznego ziewania. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy, pamiętając, aby nie zasłaniać ust w trakcie ziewania.

7. ,,Słoń’’
Kładziemy lewe ucho na lewym ramieniu na tyle mocno, żeby utrzymać kawałek papieru lub materiału. Następnie kreślimy przed sobą ręką przyłożoną do lewego ucha leniwe ósemki, wodząc wzrokiem za przedłużeniem ramienia. Po kilku powtórzeniach zmieniamy ucho i rękę. ,,Słoń’ jest doskonałym ćwiczeniem na koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową i poczucie równowagi. ,,Słonia’’ można wykorzystać również do zapamiętania szczególnie trudnych wyrazów, pisząc je ramieniem w powietrzu.

8. ,,Punkty pozytywne”
Dwoma palcami dotykamy punkty na czole (pomiędzy brwiami a linią włosów). Zamykamy oczy i głęboko oddychamy, by się zrelaksować. Można poprosić drugą osobę: mamę, tatę, kolegę, by przytrzymał nasze punkty pozytywne – wten sposób łatwiej jest się zrelaksować.

9. ,,Rysowanie oburącz’’
Na kartce lub tablicy obiema rękoma jednocześnie rysujemy symetryczne rysunki po obu stronach linii środkowej. Ćwiczenie to pomaga w orientacji przestrzennej, rozróżnianiu kształtów i kierunków, wspomaga koordynację wzrokoworuchową.

10. ,,Pompowanie piętą”
Jest związane z tzw. odruchem ochrony ścięgien, będącym reakcją na stres. Odruch ten doprowadza do skrócenia i napięcia mięśnia łydki. Wysuwamy jedną pietę do przodu, a drugą stawiamy na palcach z tyłu, tak, aby pozostały w jednej linii. Bierzemy głęboki wdech i wydech obniżamy piętę tylnej nogi, zginając jednocześnie przednie kolano do przodu. Tors powinien pozostać cały czas prosto.

Ćwiczenia na koncentrację:
Zabawa polegająca na odnajdywaniu w tekście błędów, które mogą przybierać różną postać. Może to być bowiem błędnie napisany wyraz, na przykład róża, ale też może pojawić się w tekście znak typu #$. Bardzo podobną do powyższej zabawy jest ta, w której dziecko musi wskazać dodatkowe i zbędne słowo w tekście. Przykład: Tomek bardzo lubi chodzić z mamą na lody. Lustrzane odbicie to zadanie polegające na przepisaniu lub przerysowaniu liter, cyfr, znaków w sposób symetryczny, aby stanowiły ich lustrzane odbicie. Inną propozycją jest rysowanie przez kalkę, by jak najdokładniej odtworzyć postać lub cały rysunek. Następnym etapem może być dokładne zamalowywanie poszczególnych elementów obrazka bądź może to stanowić odrębne ćwiczenie.
Gry takie jak scrabble, szachy, bierki czy nawet żonglowanie sprzyjają koncentracji i pamięci. Mogą być także dobrą alternatywą do wspólnego spędzenia czasu z dzieckiem i rozwinięciem także własnej koncentracji. Odnajdywanie wyjścia z labiryntu. Trudniejszą wersją jest narysowanie własnego labiryntu, który musi rozwiązać kolega lub rodzic. Zadanie, w którym dziecko z ciągu liter musi odszyfrować wyraz, można stopniować trudność zadania zaczynając od krótkich wyrazów, na przykład otk=kot.

Wykonywane systematycznie znacznie wpływają na uczenie się i zapamiętywanie. Żeby ćwiczenia były skuteczne, muszą być wykonywane systematycznie i powoli. Powolne ruchy wymagają precyzji i równowagi, a to z kolei aktywizuje układ przedsionkowy i płaty czołowe. Przyczynia się więc do lepszego myślenia przyczynowo - skutkowego.

Bibliografia
ks. prof. Janusz Tarnowskiego „Jak wychowywać- w świecie paradoksów”
Mariusz Budzyński – „Tutoring w szkole"
K.R.Wentzel – badania -1997 i 2001-Co to znaczy wspierający nauczyciel w opinii uczniów?
Oddziaływanie przez dialog wg. Jeana Piageta
Hanna Hamer –„Klucz do efektywności nauczania”
Edyta Brudnik, Anna Moszyńska, Beata Owczarska – „Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie”
J. Mellibruda –„Ja – Ty- My psychologiczne możliwości ulepszania kontaktów międzyludzkich” A. Pease- „ Język ciała”
W. Domachowski-„ Psychologia społeczna komunikacji niewerbalnej”

Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Shoutbox
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

administrator
11/12/2011 15:28
dzień dobry

Godło
Nauczyciel z klasą
Image and video hosting by TinyPic
Radosna Szkoła
Image and video hosting by TinyPic
Klub Puchatka
Image and video hosting by TinyPic
Lepsza Szkoła
right border
unten links unten rechts


232860 Unikalnych wizyt

Powered by powered by php-fusion   |   Theme by Moded By: UCTXs Themes

Based on greeny by: Design by Matonor

Załóż : Własne Darmowe Forum | Własną Stronę Internetową | Zgłoś nadużycie | okazjanazakupy.pl