oben links oben rechts
left border
Strona Główna ˇ KontaktSierpień 06 2020 22:17:38
Nawigacja
Strona Główna
Dziennik elektroniczny
Szukaj
Historia Szkoły
Historia Wyszyny
Samorząd Szkolny
Sukcesy uczniów
Nauczyciele
Obsługa
Rada Rodziców
Innowacje
Rozkład dzwonków
Dyżur nauczycielski do dyspozycji rodzica
Biblioteka
Świetlica
Programy profilaktyczne
Plan lekcji na rok szkolny 2017/2018
Kalendarz roku szkolnego 2017/2018
Zajęcia dodatkowe
Wydarzenia sportowe
Spotkania z muzyką
Wyszyńska Dziesiątka
Projekt - "Dzieciństwo bez próchnicy"
Program edukacyjny „Zdrowe - nietrudne”
Projekt - Szkoła Kreatywnych Umysłów
"Klucz do efektywnego nauczania - ja i mój uczeń pracujemy aktywnie" - program edukacyjny
Projekt - "Z językiem polskim za pan brat"
Projekt - "Dobre maniery"
Projekt unijny - "Akademia Równych Szans".
Projekt matematyczny "Jak polubić matematykę"
Reforma Edukacji - Dobra Szkoła
Online
Gości Online: 1
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanch Uzytkowników: 2
Najnowszy Użytkownik: ewa
BIP
Image and video hosting by TinyPic
Szkoła Kreatywnych Umysłów
Akademia Równych Szans
Projekt - "Z językiem polskim za pan brat"
"Z językiem polskim za pan brat" - szkolny projekt edukacyjny


Projekt edukacyjny „Z językiem polskim za pan brat”
Opracowała: mgr Alicja Kwiatkowska

WSTĘP
Projekt edukacyjny „Z językiem polskim za pan brat” – skierowany do uczniów klasy VI Szkoły Podstawowej w Wyszynie – przewiduje działania objęte od 2015 roku do 2016 roku. Powstał on w oparciu o moje doświadczenia edukacyjne w zakresie nauczania języka polskiego oraz wyniki sprawdzianów diagnozujących wiedzę i umiejętności uczniów, z których wynika obniżona zdolność poprawnego pisania, posługiwania się literackim językiem ojczystym.
W toku nauczania języka polskiego w klasach IV-VI bardzo często zachęcałam uczniów do korzystania z różnych źródeł wiedzy. Uczniowie analizując i interpretując teksty literackie wyróżniają bohaterów literackich, wskazują i określają funkcje środków językowych. Korzystają przy tym ze słownika języka polskiego, frazeologicznego lub wyrazów bliskoznacznych – co wpływa na poszerzenie ich biernego i czynnego słownika. Chcąc urozmaicić im pogłębianie wiedzy w tym zakresie założyłam, iż ten obowiązek przyswajania wiadomości połączę z zabawą, którą da im tworzenie autorskich utworów epickich w ramach, zaplanowanych na rok szkolny 2015/2016, konkursów, które pokażą, zaprezentują ich umiejętności budowy, znajomości elementów znamiennych dla tekstów literackich. Uczniowie będą mieli okazję, na zasadzie rywalizacji, tworzyć autorskie teksty epickie: opowiadania, charakterystyki, wiersze, co – zakładam – będzie doskonałym sprawdzeniem tego, czy potrafią swoją wiedzę teoretyczną, zdobytą na lekcjach języka polskiego, wykorzystać w praktyce – czy potrafią operować podstawowymi środkami językowymi, znajomością wyrazów bliskoznacznych, czy odpowiednio tworzą poprawne formy wyrazów itp.
Tematykę projektu zamknęłam w jeden, wspólny temat: „Z językiem polskim za pan brat”, chcąc tym samym zwrócić uwagę uczniów na ich przynależność z tym miejscem, które – z perspektywy czasu – będzie stanowić ich indywidualne wspomnienie o szkole podstawowej. Pragnę, by uczniowie pozytywnie postrzegali miejsce, z którego czerpią wiedzę, przysposabiają umiejętności. Dlatego chcę, aby – poprzez identyfikację ze szkołą – umiejętnie, poprawnie echo o niej „ubrali” w słowa, zamknęli w odpowiedniej formie wypowiedzi.
Uwieńczeniem pracy uczniów będzie stworzenie wystawy utworów, wierszy ich autorstwa, która przyozdobi stronę internetową szkoły – marzec 2016 r.
Myślę, że realizacja projektu będzie dla uczniów ciekawym zadaniem i – jednocześnie – wyzwaniem dla ich umiejętności w posługiwaniu się słowem pisanym, w tworzeniu tekstów literackich.

CEL OGÓLNY
Podniesienie kompetencji językowych uczniów klasy VI.

CELE SZCZEGÓŁOWE
Uczeń:
• korzysta z różnych źródeł wiedzy (Internet, słownik wyrazów bliskoznacznych, słownik języka polskiego, słownik frazeologiczny),
• poszerza swoją wiedzę na temat elementów utworu epickiego (charakterystyka, opowiadanie, wiersz),
• kształci umiejętność tworzenia różnych form wypowiedzi i nadawania im określonych funkcji,
• dba o estetykę zapisu – prezentacji swojej pracy.

TREŚĆ I DZIAŁANIA PROJEKTU
Projekt „Z językiem polskim za pan brat” zakłada udział uczniów klasy VI w pisaniu utworów, które zostały dobrane tak, by korelowały z wiedzą i umiejętnościami nabywanymi przez uczniów na lekcjach języka polskiego, czyli od najprostszej formy wypowiedzi – opowiadania, poprzez charakterystykę, a skończywszy na wierszu. Dany temat zostaje ogłoszony ok. miesiąca przed zaprezentowaniem pracy. Po wykonaniu zadania przez uczniów, nauczyciel-polonista zbiera prace i przekazuje je autorowi projektu, który wybiera najlepsze.

ROLA UCZNIÓW
• napisanie autorskiego tekstu o szkole,
• napisanie autorskiego tekstu epickiego, opowiadania, charakterystyki,
• napisanie autorskiego wiersza,
• wykorzystanie w praktyce wiedzy dotyczącej elementów utworu literackiego, zdobytej na lekcjach języka polskiego,
• posługiwanie się poprawną polszczyzną, epickim słowem pisanym,
• korzystanie z różnych źródeł informacji: Internetu, słownika wyrazów bliskoznacznych, słownika języka polskiego, słownika frazeologicznego,
• zadbanie o estetykę zapisu swojej pracy.

ROLA RODZICÓW
• pomoc przy tworzeniu prac literackich,
• zachęcenie dzieci do refleksji na temat ich udziału w powstawaniu ich autorskich prac,
• kontrolowanie etapów powstawania prac,
• odbiór utworów epickich - szkolna strona internetowa.

EFEKTY KOŃCOWE
• zapis, prezentacja prac uczniów – szkolna strona internetowa.




Charakterystyka przyjaciółki

Moją najlepszą przyjaciółką jest Dominika Ignaczak. Ma 13 lat. Dominika jest jedynaczką, a jej rodzice są lekarzami. Interesuje się muzyką i tańcem. Mieszka w Wilkowie na ulicy Topolowej 3 razem ze swoimi rodzicami.
Dwa razy w tygodniu uczęszcza do szkoły muzycznej. Od pięciu lat uczy się grać na pianinie. W piątek chodzi na naukę tańca. Dominika uczy się w szkole w Koninie. W przyszłości chce zostać muzykiem.
Moja przyjaciółka jest szczupłą i wysoką brunetką, ma piękne duże i niebieskie oczy, które lekko przykrywa grzywka. Bardzo lubi ubierać się na sportowo.
Moja przyjaciółka jest bardzo wrażliwa na losy innych chorych dzieci. Jest wolontariuszką i bardzo często zbiera pieniążki na hospicjum dla bardzo ciężko nieuleczalnie chorych i małych dzieci. Sprawia jej to bardzo dużą przyjemność, gdy może pomóc innym.
Dominika to otwarta, bardzo przyjacielska, miła i zawsze uśmiechnięta osoba.
Uważam, że Dominika jest najlepszą przyjaciółką pod słońcem.

Uczennica klasy VI - Katarzyna Miling

Image and video hosting by TinyPic



Jaka jest moja klasa?

Moja klasa do której uczęszczam składa się z dwudziestu uczniów. Przeważa strona dziewczyn. Dziewczyn jest jedenaście, a chłopców dziewięciu. Już od czwartej klasy wychowawczynią jest pani Elżbieta Jaśniewska. W tym roku szkolnym opuściła naszą klasę koleżanka Dominika, a na jej miejsce przyszła Monika, która mieszka blisko szkoły, chodziła ze mną do przedszkola. Nasza klasa jest pełna humoru. Dużo angażuje się w życie szkoły. Chętnie uczestniczy w różnych apelach, wycieczkach oraz w dodatkowych lekcjach. Wszyscy znamy się od przedszkola. W naszej klasie jest kilku uczniów, którzy wyróżniają się w nauce i zachowaniu, otrzymują na zakończenie roku świadectwa z czerwonym paskiem. Każdego miesiąca wybieramy wzorowych uczniów. W szkole jesteśmy najstarszą klasą. Znalazłam tu prawdziwą przyjaciółkę i wiele koleżanek oraz kolegów, którzy są koleżeńscy i pomocni. Uważam, że naszej klasie nic nie potrzeba.

Uczennica klasy VI - Natalia Smolińska

Image and video hosting by TinyPic



Uratowanie życia
Pewnego dnia Maryla, pani Linde i państwo Barry wyjechali na spotkanie z premierem.
Wieczorem przybiegła do Ani Diana, z prośbą o pomoc. Jej młodsza siostra Minnie May zachorowała na krup. Mateusz szybko pojechał po lekarza. Ania wraz z Dianą pobiegły do chorego dziecka. Panna Shirley dobrze wiedziała jak się leczy tę chorobę, gdyż, gdy była u państwa Hammond ich dzieci przechodziły tę chorobę. Diana i Ania wreszcie dobiegły do domu państwa Barry. Mała Minnie May dusiła się, Ania w tej chwili podała jej krople ipekakuana. Po paru minutach kryzys minął. Gdy doktor przyjechał powiedział Ani, że to ona uratowała małej życie, ponieważ on za późno przyjechał. Gdyby nie Ania Minnie by już nie żyła. Diana serdecznie dziękowała młodej bohaterce. Mateusz był bardzo dumny z Ani za to co zrobiła. Kiedy dowiedziała się pani Barry o tej sytuacji przepraszała dziewczynkę za to, że zabroniła Dianie przyjaźnić się z taką wspaniałą dziewczyną. Ania wybaczyła pannie Barry, a Diana mogła znów się przyjaźnić z Anią. I tak dziewczynki z powrotem mogły się widywać bez przeszkód, a ich przyjaźń przetrwała bardzo wiele lat.
Myślę, że ta przygoda Ani była trochę niebezpieczna, ale dziewczynka miała już styczność z tą chorobą i wiedziała jak pomóc Minnie May.

Uczennica klasy VI - Wiktoria Matuszak

Image and video hosting by TinyPic



„Zielony kłopot”
Pewnego wieczoru pod koniec kwietnia, Maryla wracała do domu z posiedzenia dobroczynnego. Cieszyła się, że zima się już kończy i rozpoczyna się piękna i słoneczna wiosna.
Rozmyślała tez o tym, jak bardzo jej życie się zmieniło, od kiedy wraz z Mateuszem przygarnęła Anię. Bardzo się cieszyła także uczuciem, że wróci do domu gdzie będzie czekał na nią wesoło trzaskający ogień w kominku oraz ślicznie przystrojony stół z gorącą herbatą. Właśnie takie zmiany zaszły w jej życiu od czasu pojawienia się Ani na Zielonym Wzgórzu. Jednak tym razem tak się nie stało, mimo iż kazała przygotować kolację na godzinę piątą po południu, lecz jednak sama w pośpiechu musiała przygotować kolację dla siebie i Mateusza, który wrócił z pracy z pola. Maryla przez to się zdenerwowała. Po rozmowie ze swoim bratem, w której powiedziała, że wiele osób krytykuje Anię ze względu na jej marzycielski charakter, posprzątała po kolacji oraz potrzebując świecy do piwnicy weszła na poddasze do pokoju Ani. Kiedy zapaliła świeczkę, ujrzała dziewczynkę na łóżku chowającą głowę w poduszki. Bardzo się tym zdziwiła i zaczęła ją wypytywać co się stało, lecz ona odparła jej, że koniec z jej kariera. Zbita z tropu Maryla kazała jej wstać. Ujrzała Anię w całkiem nowym zestawieniu: jej jak dotąd marchewkowe włosy przybrały barwę trawnika. Maryla nie wiedziała jak dotąd niczego bardziej okropnego niż włosy Ani w tej chwili. Bez chwili zastanowienia Ania wytłumaczyła swojej opiekunce co się stało. Powiedziała, że kupiła farbę od nieznajomego wędrowca i miały przybrać kruczoczarną barwę. Naiwność Ani kazała jej zaufać nieznajomemu, co nie wyszło jej na dobre. Jednak po wielu próbach zmycia farby z włosów, zielony kolor nie chciał się zmyć. Zalana łzami dziewczyna bała się, że straci szacunek mieszkańców Avoneli. Jednak razem z Marylą zdecydowały obciąć włosy. Kiedy Maryla to robiła, Ania zalewała się łzami. Obcięto ją bardzo krótko, aż do samej skóry. Jednak Ania dała sobie karę, że za każdym razem kiedy wejdzie do swojego pokoju, będzie spoglądała w lustro, aby patrzeć, do czego doprowadziła jej próżność i nienawiść swoich rudych włosów. W poniedziałek, kiedy poszła do szkoły, wywołała zdziwienie wśród uczniów. NA jej szczęście, nikt nie domyślił się ani nie dowiedział się przyczyny jej nowej fryzury.
Ta przygoda pokazuje, że nie zawszy nasza próżność wychodzi nam na dobre. Jednak jeśli do tego dojdzie, powinniśmy tak jak nasza bohaterka dać sobie karę i więcej nie być tak próżnym i zaślepionym.

Autor - Zuzanna Derdzińska

Image and video hosting by TinyPic
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Shoutbox
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

administrator
11/12/2011 15:28
dzień dobry

Godło
Nauczyciel z klasą
Image and video hosting by TinyPic
Radosna Szkoła
Image and video hosting by TinyPic
Klub Puchatka
Image and video hosting by TinyPic
Lepsza Szkoła
right border
unten links unten rechts


220755 Unikalnych wizyt

Powered by powered by php-fusion   |   Theme by Moded By: UCTXs Themes

Based on greeny by: Design by Matonor

Załóż : Własne Darmowe Forum | Własną Stronę Internetową | Zgłoś nadużycie | okazjanazakupy.pl